Overig

Waarneming

Waarneming geldt niet als ik afwezig ben tijdens vakantie of studie, omdat je mij dan kunt e-mailen, sms’en of appen. Enkel als de continuïteit van de behandeling in het geding is, dan wordt je benaderd. Door mijn directe waarnemer drs. Mascha Timp of een medewerker. Met een groep zelfstandig gevestigde collega's (PSUtrecht) is afgesproken dat we met z'n allen de cliënten overnemen als een van ons uitvalt, zodat alle behandelingen worden gecontinueerd.

Privacy

Ik werk volgens de AVG (algemene verordening gegevensbescherming). Dit is een Europese wet, die erop gericht is om de persoonlijke gegevens die ik over je heb af te schermen.

Ik maak aantekeningen tijdens onze gesprekken en die bewaar ik in een dossier. Mijn praktijk is goed beveiligd, zowel tegen inbrekers als hackers. Dossiers bewaar ik twintig jaar (wettelijk verplicht). Digitale informatie, zoals een PDF van (een deel van) het dossier, of Word documenten bewaar ik op een separate beveiligde server en niet op mijn computer of laptop.

Wat meld ik aan derden?

Aan de zorgverzekeraar wordt niet gemeld waar wij inhoudelijk over spreken. Ook zijn de resultaten op vragenlijsten die je invult geheim. Ook krijgt jouw zorgverzekeraar de verwijsbrief niet te zien.

De organisatie Axians factureert namens mij aan de zorgverzekeraar. Axians heeft een elektronisch patiëntendossier. Ik moet je identiteit verifiëren en ik noteer hierin drie dingen: de datum en tijdsduur van de sessie, een classificatie uit de DSM; een zorgvraagtypering (dat is een inschatting van de zorgzwaarte en zorginzet). Ik noteer hierin niet wat er besproken is. Ook sla ik hierin geen documenten op, zoals de verwijsbrief.

Je hebt er recht op dat alle inhoudelijke gegevens die ik over je heb vernietigd worden. Maar ik kan niet vernietigen wat er aan de verzekeraar is gemeld ten behoeve van een declaratie.

Ik mag pas een brief of rapportage versturen als je schriftelijk akkoord gaat met de inhoud van deze brief of rapportage. Je hebt het recht om mijn brief of rapportage te weigeren. En ik heb het recht om geen brief of rapportage te schrijven.
De huisarts hoor ik te informeren over (veranderingen in) je problematiek. Maar ik kan ook melden dat je niet wilt dat ik inhoudelijke informatie stuur. Ik mag altijd overleggen met andere hulpverleners bij wie je in behandeling bent voor dezelfde problematiek. Ik meld je als ik dat doe.

Intervisie: ik dien regelmatig te overleggen met collega’s over hoe ik mijn werk doe. Het betreft een vaste groep van directe collega’s. Namen van cliënten worden door ons nooit genoemd. We bespreken ons eigen functioneren. Intervisie is voor mij wettelijk verplicht en het is een verrichting die vergoed wordt, zoals een sessie.

Als er sprake is van een crisis en je leven is in gevaar, dan mag ik, zonder het aan je te vragen, overleggen met een collega van de crisisdienst, of met je huisarts, of met de politie, of met een naaste van je.

Tenslotte: mijn beroepscode verplicht dat ik geen aangifte doe van door jou gepleegde strafbare feiten. Ik heb tegelijk de wettelijke plicht om misdrijven helpen te voorkomen. Ik ben ook gehouden aan de ‘meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling’.

Klacht-en-tucht reglement

Per 2017 geldt de 'Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg' (Wkkgz). In eerste instantie bespreek je de klacht met mij. Maar als dat lastig voor je is, dan kun je contact opnemen met de regionale klachtfunctionaris van mijn beroepsvereniging (LVVP) in Utrecht via 030-236 4338. De klachtenfunctionarissen van de LVVP zijn zodanig getraind dat zij, naast de eerste klachtopvang, tevens een bemiddelende rol kunnen spelen bij de klachtafhandeling.

Als dit voor jou niet werkt, dan heb je de mogelijkheid om je klacht aan een onafhankelijke geschillencommissie voor te leggen, die een bindende uitspraak doet, ook over een eventuele schadeclaim (tot €25.000). Deze commissie is bereikbaar via Postbus 90600, 2509 LP Den Haag, telefoon 070 3105380, bezoekadres: Bordewijklaan 46, 2591 XR Den Haag.

Of je kunt contact opnemen met het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg via Postbus 84500, 1080 BN Amsterdam, telefoon 020 3012510.

Kwaliteitsstatuut

Het Zorginstituut Nederland (ZINL) vereist een document, dat beschrijft wat ik geregeld heb op het gebied van kwaliteit en verantwoording, zodat ik binnen de zorgverzekeringswet curatieve ggz mag verlenen. Het document wordt periodiek aangepast, bijvoorbeeld als de collega’s met wie ik samenwerk veranderen. Bijgaand kwaliteitsstatuut (sectie II, format C versie 3.0) is geldig voor 2024 en goedgekeurd op 25-04-2022.

Bekijk PDF